Marketing pro firmy děláme efektivně za pomoci AI
S Pavlem Čihákem, který v NEY spořitelním družstvu působí na pozici ředitele marketingu a lidských zdrojů, jsme si povídali jak o úspěšných výsledcích loňského roku, tak o plánech na rok 2024 či připravovaných marketingových kampaních. Zeptali jsme se i na největší profesní manažerské výzvy v jeho dosavadní kariéře.
Pavel Čihák, ředitel marketingu a lidských zdrojů v NEY spořitelním družstvu
Ve své pozici pomáhá budovat zdravou finanční instituci postavenou na pevných hodnotách a udržitelném ekonomickém růstu. Před svým příchodem do NEY spořitelního družstva pracoval pro banky jako Raiffeisenbank nebo Trinity Bank. Jednou z jeho největších profesních výzev bylo spojení Raiffeisenbank a eBanky, což byla neopakovatelná zkušenost, a to jak po odborné, tak manažerské stránce. Vedl také konzultační týmy v poradenských firmách, kde se zabýval marketingem pro finanční sektor, energetiku nebo softwarové firmy.
Jak se dařilo vaší společnosti v roce 2023? Jste spokojeni s výsledky a můžete se podělit i o nějaká čísla?
V roce 2023 jsme pokračovali v nastaveném trendu dlouhodobě pozitivního hospodaření. Vykázali jsme zisk přesahující 33 milionů korun. Poslední dva roky byly z tohoto pohledu rekordní. Potvrdili jsme naši silnou pozici především v oblasti firemního a developerského financování.
Nejsme jen první volbou po bankách, v mnoha případech jsme takovou „štikou v rybníce“. Umíme konkurovat službami, které banky neumí nebo dělat nechtějí. Důkazem je to, že i přes limit 30 milionů korun jsme schopni měsíčně poskytnout financování vyšší než 150 milionů korun.
Ostatní ekonomické ukazatele potvrzují naši strategii obezřetného ekonomického růstu. Bilanční suma vzrostla téměř o 400 milionů korun, kapitálová přiměřenost přesáhla 21 %.
Kolik máte aktuálně členů a kdo patří k těm typickým?
Naši úvěroví klienti jsou především menší developeři a malé a střední podniky. Uplynulý rok byl pro řadu z nich velmi náročný, protože naplno pocítili důsledky vysokých úrokových sazeb a pokles výkonu ekonomiky. Mnozí z nich proto potřebovali poměrně rychle zřídit překlenovací úvěry nebo jiné formy úvěrových linek na posílení cash flow. Díky našemu osobnímu přístupu se obraceli právě na nás. Depozitních klientů máme více než 3000.
Nabízíte několik druhů úvěrů – o který typ je největší zájem?
Největší zájem je o naše neúčelové a developerské úvěry. Jsme výjimeční v tom, že umíme věci, které jsou pro ostatní finanční instituce komplikované nebo časově náročné. Financujeme například pozemky bez územního rozhodnutí nebo stavebního povolení, vyřešíme rozestavěné nebo čerstvě dokončené developerské projekty, dokážeme refinancovat nebankovní věřitele bez úschovy nebo pomůžeme vyplatit současného zástavního věřitele. To jsou požadavky, s nimiž si banky těžko poradí, protože pro ně neexistuje předem dané řešení.
Na co se chcete zaměřit v letošním roce – co patří k vašim strategickým cílům?
Rok 2024 je pro nás klíčový především v obsluze firemních klientů. Pro ty soustavně rozvíjíme naše služby tak, abychom jim mohli pomoci s ještě více nestandardními projekty. Naše aktivity jsme začali směřovat pouze na to, čemu rozumíme a v čem jsme nejlepší. Nechtěli jsme mít 20 produktů se spoustou modifikací. Rozhodli jsme se, že některé věci prostě dělat nebudeme, protože v nich z objektivních důvodů nikdy nebudeme nejlepší. Příkladem je prodej nezajištěných úvěrů.
Naší dlouhodobou vizí je být v rámci úvěrování konkurencí bankám nebo být minimálně první volbou po bankách. V roce 2024 bychom rádi zvýšili objem poskytnutých úvěrů minimálně o 10 % oproti roku 2023.
Plánujete nějaké marketingové kampaně? Na co budou zaměřeny? Představí třeba nějaké novinky apod.?
Marketing v NEY jsme plně integrovali do struktur obchodu tak, abychom byli schopni efektivně podporovat obchodní a analytické týmy na úrovni kvalitních tržních dat. I přestože nejsme e-shop, jdeme tak daleko, že marketing má svůj obchodní plán. Většina aktivit směrem k výkonnostnímu marketingu se zaměřuje k B2B v rámci online marketingu.
Rok 2023 ukázal, že jsme díky výkonnostnímu marketingu schopni plnit až polovinu obchodního plánu. Je skvělé, že se na trhu objevují neustále nové možnosti. K tradičním aktivitám jsme přidali B2B srovnávače nebo nově i kampaně, kde jsme s pomocí našich externích partnerů implementovali prvky umělé inteligence (AI).
Produktové inovace chystáme na poli stávající nabídky, především chceme posunout rychlost zpracování úvěrů. Již nyní umíme poskytnout některé typy úvěrů do 14 dní.
Co považujete za největší manažerskou výzvu ve své dosavadní kariéře?
Manažerská výzva je pro mě budování firemní kultury, kterou nyní tvoříme v NEY. Z NEY chceme vybudovat skvělou firmu, postavenou na pevných hodnotách a dlouhodobém ekonomickém růstu. K tomu potřebujeme ty správné lidi. Mám rád lidi, kteří se umějí motivovat sami. Jejich vnitřní nastavení je takové, že mají vášeň pro to, co dělají. Takových lidí v NEY máme spoustu a chceme jich co nejvíce. Mým úkolem jako manažera je zjistit, co jejich vášeň podněcuje. Proto i změny, které se u nás dějí, nejsou pro většinu kolegů hrozbou, ale příležitostí pro rozvoj. Myslím, že takto pozitivně nastavená firma je pro zaměstnance skvělou příležitostí, jak dosahovat výjimečných výsledků.
Velkou manažerskou výzvou je práce s novou generací marketérů. Jejich přístup k práci je vysoce technologický se zaměřením na work life balance. Jsou ovlivněni několikaletým obdobím covidu, který jim přinesl mnoho užitečného, ale zároveň změnil vnímání běžných pracovních návyků. Baví mě to prostředí, které se neustále mění a vyvíjí.
Je něco, co byste chtěl dodat?
Chtěl bych poděkovat svým kolegům v NEY za to, jakou atmosféru ve firmě dokázali vytvořit. Jsem rád, že v takové firmě mohu pracovat a podílet se na jejím rozvoji.
Naší dlouhodobou vizí je být v rámci úvěrování konkurencí bankám nebo být minimálně první volbou po bankách.
Zpět na výpis aktualit